Sunday, May 1, 2011

BUAT ADAM DAN HAWA.

assalamualaikum dan selamat pagi =)

i'm taking breakfast while updating this blog. minum cadbury hot cokelat dan makan roti gardenia butterscotch. and oh lagi satu, ada big apple juga. wah, multi-tasking kan aku ni. hm, i'm going to make quick update because i'm going to study for my 3rd final exam paper which is subject PERFORMANCE MANAGEMENT. esok kot exam-nya. uih, gementar.

as for now, how about korang take a look at this lovely article. layann~~

BUAT ADAM...ANDAI MAHU MENCARI HAWA.

1. Jangan dilihat pada purdah mahupun tudung semata-mata kerana hawa hari ini tidak lagi seperti dulu. lihatlah pada telapak tangannya. andai mudah telapak lembut itu hinggap pada kulit lelaki lain tanpa lapik, fikirlah semasaknya untuk menyuntingnya. sesungguhnya memegang bulu anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki atau wanita yang boleh kita kahwini.

2. Jangan dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata-mata. lihatlah pada sebujur bibirnya. andai kata-katanya berbisa atau kuat suaranya, fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya. khuatir kelak dia membawa fitnah buat si suami...menabur buruk diri si suami.

3. Jangan dilihat pada cantik ayu wajahnya semata-mata. lihatlah pada sepasang mata indah miliknya. andai tidak redup menunduk pandangan. fikirlah semasaknya andai ingin terus menyunting dirinya. khuatir bila sudah bersuami matanya masih terus meliar memandang segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami.

UNTUK HAWA...ANDAI MAHU MENERIMA CINTA ADAM.

1. Jangan dilihat pada kereta mewahnya semata-mata. lihatlah pada aktiviti malamnya. andai liar hidupnya tika malam menjelma, fikirlah sebaiknya andai mahu menerima. kerana maksiat itu lebih mudah tatkala kelam malam sudah tiba. khuatir juga subuhnya terus leka dibuai mimpi nan indah..

2. Jangan dilihat pada pakaian berjenama semata-mata. lihatlah pada bahagian kakinya, andai mudah lututnya ditayangkan tatkala lincah di padang bola, fikirlah sebaiknya andai mahu menerima. kerana aurat suami itu hanya selayaknya dilihat oleh si isteri.

3. Jangan dilihat pada tampan paras semata-mata. lihatlah pada mulutnya tatkala berbicara. andai dia mudah menghambur carutan dan sumpah-seranah, fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya. khuatir pabila bersama kelak, kesalahan kecil anda akan menerima hamburan cacian yang menyeksakan.

Lelaki dan wanita hari ini tidak lagi seperti mereka yang dahulu. sebelum ini, wanita yang berhijab itu sesungguhnya memang mulia zahir batinnya. tetapi hari ini, mereka yang bertudung barangkali hanya untuk menyembunyikan kelemahan diri. begitu jugalah sang lelaki. kadangkala berkopiah. dari mata nampak sungguh alim, tapi dari hatinya...siapa yang tahu??

* aku tak tahu siapa pemilik artikel ni. anyway, credit for him/her for such a lovely article.

No comments: